• Innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen 

      Siqveland, Marta (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)
      Tema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen. Målet var å undersøke barnehagelæreres forståelse av innagerende atferd, og hva de vektlegger i tilretteleggingen av det psykososiale miljøet ...
    • Norwegian Research on ECEC Quality from 2010 to 2021—A Systematic Scoping Review 

      Furenes, May Irene; Andresen, Anne Kristin Hansen; Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Nilsen, Tone Rove; Dahl, Anne-Lene Skog (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This review concerns how quality in ECEC is thematized and examined in Norwegian research published in 2010–2021. The review contributes to developing relevant professional knowledge and insight into what quality in ECEC ...
    • Pedagogiske lederes erfaringer med og forebygging av begynnende mobbeatferd i barnehagen. 

      Alfsvåg, Anna (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-08)
      Studiens tema er barns begynnende mobbeatferd, og hvordan dette erfares og forebygges av fire pedagogiske ledere i barnehager. Teoretiske perspektiver som belyser temaets perspektiver og kompleksitet er begrepene vold eller ...
    • Psykisk helse og arbeid med følelser i barnehagen 

      Kleiveland, Hilde (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-30)
      Formålet med studien er å bidra til økt innsikt og kunnskap rundt barns psykiske helse, hvor fokuset er spesielt rettet mot barns følelser. Forskningsspørsmålet for undersøkelsen omhandler hvilke måter barnehagen kan bidra ...
    • Skolens rolle i barns sorgprosesser 

      Aamodt-Ringøen, Andrea (Master thesis, 2021)
      I denne studien diskuterer jeg barns sorg og sorgprosesser. Målet med studien er å øke læreres kunnskap og kompetanse om barn i sorg og lærerens rolle i møte med disse. Barn sørger på ulike måter, og det er derfor viktig ...
    • Ungdom og stress om elever i videregående skole sin opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette. 

      Olsson, Oddveig Flatebø (Master thesis, 2021)
      Elever i videregående skole kan oppleve stress i tilknytning til skolen. Denne studien undersøker elevers opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette. Problemstillingen har vært; Hvordan kan stress blant ...